mikrothreptika_systatika2
Οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία συμβάλλουν στον μεταβολισμό υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπών. Χωρίς την επαρκή κάλυψή τους δε θα μπορούσε να λειτουργήσει σωστά ο μυς.
Το ερώτημα είναι αν η αυξημένη δραστηριότητα των αθλητών επηρεάζει την ανάγκες σε βιταμίνες. Οι περισσότερες μελέτες διαπιστώνουν πως μία καλά σχεδιασμένη και ισορροπημένη διατροφή που περιέχει όλες τις ομάδες τροφών μπορεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες σε βιταμίνες και μέταλλα λόγω της άσκησης.Δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν οτι η λήψη συμπληρωμάτων θ’αυξήσει και την απόδοση.

mikrothreptika_systatika1Ωστόσο οι αθλητές διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ελλείψεων βιταμινών και μετάλλων  κυρίως σε σίδηρο και ασβέστιο είτε στην προσπάθειά τους  να χάσουν βάρος είτε γιατί καταναλώνουν  υψηλά σάκχαρα με μειωμένη θρεπτική αξία.Σε περιπτώσεις έντονης προπόνησης και χαμηλής ενεργειακής πρόσληψης από συγκεκριμένους αθλητές η χορήγηση πολυβιταμινούχου συμπληρώματος με σύμπλεγμα B μπορεί να καλύψει πιθανές ελλείψεις.

H παρατεταμένη αερόβια άσκηση και οι ασκήσεις αντιστάσεων μπορεί  ν’ αυξήσουν το οξειδωτικό στρες δηλαδή την παραγωγή ελεύθερων ριζών και είναι ωφέλιμο να καταναλωθούν τρόφιμα πλούσια σε αντιοξειδωτικά   όπως β-καροτένιο, ασκορβικό οξύ και τοκοφερόλη. Πρακτικά, ο αθλητής θα ωφεληθεί καταναλώνοντας καθημερινά τουλάχιστον πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών που περιέχουν βιταμίνες και φυτοχημικές ουσίες που  έχουν αντιοξειδωτική δράση.
Η συμπληρωματική χορήγηση των συγκεκριμένων βιταμινών δε φαίνεται να επηρεάζει την αθλητική απόδοση άμεσα αλλά μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση μετά την άσκηση. Σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχουν επίσημες συστάσεις και γι ΄αυτό θα πρέπει ν’ αποφεύγεται η υπερδοσολογία βιταμινών και ιχνοστοιχείων μέσω συμπληρωμάτων που υπερβαίνουν κατά πολύ την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη /RDA.

Στέφη Καλλή, ΜSc, DLSHTM
Πεσματζόγλου 49
145 61 Κηφισιά
τηλ.: 210 8077206
κιν.: 6948 002913